Gerçeğini aratmayan madenci heykelleri, müzede hayat bulacak


Türkiye'nin maden başkenti Zonguldak Havzası'nda Türkiye'nin uluslararası ölçekte Maden Müzesi son aşamaya geldi. Müzede, yeraltında 3 temel işçiyi canlandıran kazmacı, hazırlık ve vagoncu işçilerin gerçek fotoğrafından esinlenen özel heykeller, gerçeğini aratmıyor. Mehmet ismi verilen kazmacı işçinin yüzündeki ter diikat çekiyor.

2011 yılında Kültür ve Turizm Bakanlığı tarafından, Türkiye'de ilk kez hayata geçirilecek maden müzesi projesi son aşamaya geldi. Müze hakkında bilgi veren maden tarihi araştırmacısı müze danışmanı Maden Mühendisi Ekrem Murat Zaman, maden ocaklarında çalışırken fotoğrafını çektikleri 3 temek gerçek maden işçisinin özel bir sistemle canlandırmasıyla bütün insanlığın yeraltında kömür üretimini bütün çıplaklığıyla göreceğini söyledi.

YÜZÜNDEKİ TERİ BİLE DÜŞÜNMÜŞLER

Zonguldak'ta gerçek maden işçilerinin fotoğraflarından tasarlanan madenci heykeli bulunan maden müzesi bitme aşamasına geldi. 2011 yılında Kültür ve Turizm Bakanlığı'nca Baştarla Mahallesi'ndeki Türkiye Taşkömürü Kurumu (TTK) Eğitim Ocağı'nın yanında yapımına başlanan Maden Müzesi, tamamlandığında uluslararası özellikle bir müze olması hedefleniyor.

Müzenin danışmanlığını yapan Türkiye Taşkömürü Kurumu(TTK) Kozlu Müessesesi Maden Mühendisi Ekrem Murat Zaman, gazetecilere Maden Müzesi hakkında bilgi verdi. Zaman, "Biz burada Zonguldak'ın tarihine yakışacağını düşündüğümüz en iyi müzeyi yapmaya çalışıyoruz. İşin sonuna geldik. Belki birkaç ay daha mücadele edeceğiz ve bu tasarladığımız şeyler bitmiş olacak. 2016 yılından sonra bu müze gerçekten yerine oturacak ve Türkiye'ye, hatta dünyaya 'Zonguldak'ta kömür madeni müzesi var' denilecek bir noktaya gelecek. Bilgisayarlar, filmler yerleştirilecek. Teknolojik bir müze burası." dedi.

2016'DA FAALİYETE GEÇECEK

2016 yılında müzede ziyaretlerin başlayacağını düşündüğünü ifade eden Zaman, şu bilgileri verdi: "Biz 3 temel işçi belirledik. Yer altında bire bir fotoğraflarını çektik. Ahmet'in, elinde martoperforatör operatörüyle çalışırken fotoğrafını çektik. Türkiye'de bu işi en iyi yapan Heykeltıraş Murat Daşkın yaptı. Bunları eksiksiz fotoğraf ve filmleriyle gönderdik. Bu gördüğünüz 3 temel işçi ortaya çıktı. Ahmet, martoperforatör delik açan bir hazırlık işçisini, yanında da kömür damarında kazmacı Mehmet var. Temel işçi. Bunların yanlarında yedekleri olabilir ama biz bir de vagona dayanan düz işçi yaptık. Bunu şunun için yaptık: Müzenin birinci katında ortada bulunan maketle başlatıyoruz ve filmlerimizi de buna bağlıyoruz. Yani canlandırma alanlarımız. Yeraltından kömürü üretiyoruz, yatay, düşey taşıyoruz, yer üstünde daha büyük vagonlarla taşıyoruz, lavuara getirip yıkıyoruz, ulaştırma aracılığıyla limana veya demiryolu yükleme sistemlerine getiriyoruz. Aynı Zonguldak'ın yıktığımız eski lavuarında olduğu gibi Zonguldak'ın kuruluş şekliyle yeraltında kömürü üretip satış noktasına kadar, yani pazarladığımız noktada gemiye veya trene yükleyinceye kadar geçen süreci işlemeye hem bilgisayarda hem de dokunmatik ekranda bu maketi çalıştırarak yapıyoruz."

Zaman, dünyanın her hangi bir yerinden müzeye gelen insanlara yerin altında nasıl kömür kazıldığını ve kömürün yer üstüne çıkarılma aşamasını en ince ayrıntısıyla hem canlandırma hem de dokunmatik ekranlarla insanlara göstereceklerini belirtti.
İhale şartnamesi gereği yeraltındaki ortamda çalışan 3 temel işçiyi bire bir fotoğraflandırarak, canlandırma yoluna gittiklerini anlatan Zaman, sözlerini şöyle tamamladı: "Biz şartnamede 3 temel işçi belirledik. Birincisi kömür yüklü vagonu eliyle itecek işçi, ikincisi martoperforatörle bir arında, hazırlık galerisi veya taban yolunda delik delen bir hazırlık işçisini vermek istedik. Çünkü hazırlıkla kömüre gidersiniz. Kömür damarı da yanımızda, gördüğünüz gibi bir ayak yaptık. Canlandırma alanında ayağa da bir kazmacıyı koyduk. Kazmacının duruş şeklini de fotoğraf ve filmini çektik. Hazırlık işçisinin de elle vagona dayanan işçinin fotoğraf ve filmlerini ocakta çektik. Biz bu fotoğraf ve filmleri gönderdiğimiz şekliyle bunlar yapıldı. Belki bu Ahmet'e birebir benzememiş olabilir; ama sonuçta bunların gerçekten normal boyutta bir maden işçisi olduğunu ve hiçbir eksikliğinin olmadığını görüyoruz. Yerinde duruşları da yerinde çalışırken de böyle çalışıyorlar. Bunların malzemesi balmumu ya da mumya değil. Bunlar çabuk deforme olacak malzeme değil, polyester veya petrol türü şeyler. Plastik veya lastik türü şeyler. İnsan yapıldıktan sonra sanırım üstüne giydiriliyor, saçıyla, kılıyla her şeyiyle bunlar oluşturuluyor. Baktığınız zaman bir insan görünümü olduğunu görüyorsunuz." CİHAN
<< Önceki Haber Gerçeğini aratmayan madenci heykelleri, müzede hayat bulacak Sonraki Haber >>

Haber Etiketleri:
ÖNE ÇIKAN HABERLER