Meclis'ten yeni ÖTV düzenlemesi: Cumhurbaşkanı'na 10 kat artırma yetkisi

TBMM Genel Kurulu'nda kabul edilen düzenlemeyle binek otomobiller ve belirli elektrikli motosikletler için asgari maktu ÖTV uygulaması getirildi. Yeni sistemde kapsama giren L sınıfı araçlarda vergi 30 bin TL'den, diğer araçlarda ise 100 bin TL'den az olamayacak. Düzenleme ayrıca Cumhurbaşkanı'na bu tutarları 10 katına kadar artırma veya sıfıra kadar indirme yetkisi tanıyor.
Torba yasaya son anda ÖTV maddesi eklendi
TBMM Genel Kurulu'nda görüşülen torba kanun teklifine AKP'nin verdiği önergeyle Özel Tüketim Vergisi (ÖTV) Kanunu'nda değişiklik yapıldı. Kabul edilen düzenlemeyle, binek otomobiller ile belirli elektrikli motosikletlerde uygulanacak asgari maktu ÖTV tutarları kanuna eklendi.
Yeni sistem kapsamında binek otomobillerin vergilendirilmesinde motor silindir hacminin yanı sıra aracın çekiş sistemi de dikkate alınacak.
Asgari ÖTV tutarları belirlendi
Düzenlemeye göre, yüzde esaslı hesaplanan ÖTV'nin belirlenen alt sınırın altında kalması halinde asgari maktu vergi uygulanacak.
Buna göre:
Kapsama giren L sınıfı araçlarda asgari ÖTV 30 bin TL,
Diğer binek araçlarda ise 100 bin TL olarak uygulanacak.
Belirlenen tutarlar her yıl yeniden değerleme oranı doğrultusunda artırılacak.
Hangi araçlar kapsam dışında kaldı?
Kanunda L sınıfı araçlar için bazı istisnalar da yer aldı.
Buna göre;
İçten yanmalı motora sahip L sınıfı araçlar,
Elektrik motor gücü 4 kW'ın altında olan L sınıfı elektrikli motosikletler,
T sınıfı araçlar,
asgari maktu ÖTV uygulamasının dışında tutuldu.
Bu nedenle düşük güçlü elektrikli motosikletler yeni vergi düzenlemesinden etkilenmeyecek.
Cumhurbaşkanı'na geniş yetki verildi
Yasayla birlikte Cumhurbaşkanı'na asgari maktu ÖTV tutarlarını yeniden belirleme konusunda geniş yetki tanındı.
Buna göre Cumhurbaşkanı, kanunda belirlenen tutarları:
10 katına kadar artırabilecek,
Sıfıra kadar indirebilecek.
Bu yetki, yeniden değerleme oranıyla güncellenen tutarlar için de geçerli olacak.
Gerekçe: Maktu vergi sistemi genişletiliyor
Düzenlemenin gerekçesinde, bugüne kadar yalnızca nispi vergi uygulanan binek otomobiller ve insan taşımaya yönelik motorlu taşıtlarda maktu vergi uygulamasına da geçilmesinin amaçlandığı belirtildi.
Kanun gerekçesinde, araç sınıflarına göre farklı uygulamaların korunacağı, elektrikli araçların motor gücü ve araç sınıfına göre kapsamın belirlendiği ifade edildi.















