|
BAŞBAKANA MEDYA ÜZERİNE AÇIK MEKTUP 
Sayın Başbakan, geçen hafta sonu partinizin ilçe kongrelerinde yaptığınız konuşmaları izledim.
Bu konuşmaların bende uyandırdığı düşünceleri sizinle paylaşmak istiyorum. Umarım, danışmanlarınız yazımı dikkatinize getirecektir.
Öncelikle, haklı olduğunuz noktaların altını çizmek isterim. Aydın Doğan medyasının size karşı "adil ve dengeli" bir yayın yaptığını kimse söyleyemez. Hakkınızda ileri sürülen iddialar ile ilgili olarak görüşünüzün alınmadığı, cevap hakkınıza saygı gösterilmediği, böylelikle medya ahlakı ve ilkelerinin çiğnendiğinden yakınmakta haklısınız.
Doğan Grubu'nun uzunca bir süredir size ve partinize karşı (istisnalara rağmen büyük ölçüde ortak) bir kampanya yürüttüğü de ortadadır. Bu kampanyanın kısmen ideolojik nedenlerden, ama daha büyük ölçüde ticari nedenlerden kaynaklandığına dair kuşkular kamuoyunda yaygındır. Çünkü, kamuoyunda hakim kanaat, Aydın Doğan'ın (kendi tanımıyla) "medya tacirleri"nin ağababası olduğu. (Aydın Doğan "medya tacirleri"ni şöyle tanımlıyor: Ellerindeki gazeteleri ve televizyonları, radyoları ticari çıkarları için gerekli gördüklerinde silah olarak kullananlar.)
Sizinle hemfikir olmadığım noktaların başlıcaları ise şunlar. Evet, Almanya'daki Deniz Feneri'nin topladığı paraların size şahsen verildiğine ya da hükümetinizin davada tutuklu şahısların serbest bırakılması için Alman savcılarına siyasi baskı yaptığına dair haber ve yorumlar gerçek dışı. Birinci iddia hakkında herhangi bir kanıt yok, ikinci iddia da bizzat Alman savcılar tarafından yalanlandı. Ne var ki Deniz Feneri yolsuzluğu, çok çok vahim bir olay. Kamuoyu sizden öncelikle bu rezaletin Türkiye'deki sorumlularının da ortaya çıkarılması için gecikmeden çağrıda bulunmanızı beklerdi.
İkincisi, ne yazık ki, kamuoyunda sizin "yandaş medya" yaratma çabası içinde olduğunuz izlenimi de çok yaygın. Son zamanlarda kimi gazetelerin ve televizyon kanallarının sahip değiştirmesi olaylarından sonra bu kuşku güçlendi. Bu bağlamda en dikkat çeken olay, tabii ki, Sabah-ATV ihalesi oldu. Yürürlükteki hukuk kuralları açısından, ne ihalede tek bir alıcının bulunması, ne de alıcı Çalık Grubu'nun en tepe yöneticilerinden birinin sizin henüz 26 yaşındaki damadınız olması satışa engel değildi. Ama burada, son konuşmalarınızda çok isabetle vurguladığınız türden, bir "çıkar çatışması" mevcut. Şöyle ki, kamuoyunda Çalık Grubu'nun Sabah-ATV'de iktidar yanlısı bir yayın politikası izleme karşılığında elde edeceği hükümet desteğiyle işlerini büyütmek amacını güttüğü şüphesi uyandı.
Hasan Cemal geçen yıl bir yazı yazmış ve "Medya adam olmadan demokrasi de adam olmaz" demiş (Milliyet, 6-8 Aralık 2007), ben de hak vermiştim (Zaman, 13 Aralık 2007). Medyanın "adam olması" için yapılması gereken çok şey var... Bunun için elbette ki medya patronlarının gazetecilik ile iş adamlığının birbiriyle bağdaşmaz işler olduğunu kabul etmeleri, gazetecilerin işlerine burunlarını sokmamayı öğrenmeleri gerekiyor. Bunun için elbette ki gazetecilerin örgütlenebilmeleri, dayanışma içinde olabilmeleri, siyasilerden ve patronlardan bağımsızlıklarını koruyabilmeleri, mesleklerinin ahlak ve ilkelerine sahip çıkmaları gerekiyor.
Ama bu konuda parlamentoya, öncelikle hükümetlere büyük sorumluluk düşüyor. Eğer AKP hükümeti olarak, Türkiye'de medyanın meslek ahlak ve ilkelerine uygun olarak çalışmasını, medyada "hem işadamı, hem yayıncı" patronlar ve yöneticiler olmaması gerektiğinde samimi iseniz, gecikmeden almanız gereken asgari önlemler şunlar: RTÜK Kanunu'nda sizden önceki hükümetin yaptığı değişikliği geri çevirin ve medya patronlarının (başka kimseleri paravana kullanarak da olsa) kamu ihalelerine girmelerini kesinlikle önleyin. Medyada mülkiyet temerküzünün önlenmesi için birçok demokratik ülkede mevcut, radyo-televizyon sahiplerinin aynı zamanda gazete sahibi olamayacakları kuralını getirin. TRT'yi BBC ölçüleriyle özerk kılın ki, kamu yayıncılığı meslek ahlak ve ilkelerini uygulamada bütün medyaya örnek olsun.
16.Eylül.2008 04:47:11 |
|
|
|
|
|
 |
|
|
| |
| SİZDEN GELEN YORUMLAR | [6 adet yorum gelmiştir]
|
|
|
sebat 16.Eylül.2008 16:53:46 |
|
|
 |
|
|
kare
ekrem dumanlı - şahin alpay -hasan cemal -mustafa ünal bu yazarların yazılarını devamlı takip ediyorum.sizlerede tavsiye ediyorum.titizlikle... |
|
|
|
anti garip yolcu 16.Eylül.2008 15:09:44 |
|
|
 |
|
|
ahh ahh
Sayın garip yolcu bu parti''Adalaet ve Kalkınma Partisi mi yoksa AK Parti mi ne diyelim ona göre.E tabi ülke de adaletin ve kalkınmanın var olduğu tartışılır yada tartışılmaz çok az vardır belki de hiç yoktur. |
|
|
|
Ramazan Okcan 16.Eylül.2008 14:58:03 |
|
|
 |
|
|
Doğru söze ne denir?
2*2=4 son paragraf için yapılacak en güzel yorum olsa gerek. |
|
|
|
BAHADIR DAĞCI 16.Eylül.2008 11:06:53 |
|
|
 |
|
|
NALINADA MIHINADA
ŞAHİN BEY HEM NALINA HEM MIHINA VURMUŞSUN. NET DEĞİLSİN DAMADIN ÇALIK KURUMUNUN BAŞINDA OLMASI ENGEL DEĞİL DİYRSUN DOĞRU TABİKİ, USULSÜZLÜK NEDİR BURADA ONU AÇIKLAMAMIŞSIN. İHALEYE GİRME HAKMI MI YOK. AÇIKLAMADAN BUNU YAZMA GEREĞİ NİYE DUYDUN.İNCEDEN HAKSIZ SALDIRI VAR .DELİLENDİRMEDİĞİN İÇİN ŞÜPHE UYANDIRIYORSUN. YASALAR ÇIKARILMALI DOĞRU TV KANALI OLANIN GAZETESİ OLMAMALI. BİRDEN FAZLA TV KANALIDA OLMAMALI |
|
|
|
garip yolcu 16.Eylül.2008 11:03:06 |
|
|
 |
|
|
akp mi dediniz!!!
sayın alpay yazınız mantıklı.
hak veriyorum pek çok fikrinize.
yalnız siz de tarafsınız. neye mi? tabii ki ak parti karşıtlarına.
akp ne demek. açıklar mısınız!
sizin gibi bir aydın insan bu sürçmeyi yapmaz heralde. muhtemelen siz de akp demeyi tercih ediyorsunuz. bu da anayasaya göre suç bile sayılabiliyor yanılmıyorsam.
size daima ş.a desek hoşunuza gider mi..
lütfen saygı ölçütlerine tam riayet etme gayretinde olalım.
başarılar... |
|
|
|
Kadir 16.Eylül.2008 10:44:16 |
|
|
 |
|
|
X
Şahin bey MHP ağzıyla konuşuyor. Seçim öncesi yazılarında yazdığı gibi. |
|
|
|
| |
| YAZARIN DİĞER YAZILARI |
|
| |
|
|